Guide till digital marknadsföring för restauranger

Om du driver en restaurang eller är på väg att starta en så har du säkert tänkt mycket på digital marknadsföring. Allt fler inser vikten av den digitala närvaron och att marknadsföra sig på nätet. Tyvärr är det många som tycker att det känns krångligt och tidskrävande att ta steget mot en digitaliserad marknadsföring och både den ökade försäljningen och alla besparingar som det innebär.

Om du driver en restaurang  eller är på väg att starta en så har du säkert tänkt mycket på digital marknadsföring. Allt fler inser vikten av den digitala närvaron och att marknadsföra sig på nätet.

Jämfört med den klassiska reklamen som för varje månad blir allt mer effektlös, kan man säga det motsatta om den digitala marknadsföringen. När restaurang väl kommit över den första "puckeln" i sitt arbete med digitaliseringen av sitt varumärke så kan det nästan kännas som att marknadsföringen går av sig själv. Med ett starkt digitalt varumärke minskar kostnaderna för den marknadsföringen i takt med innehållets och varumärkets spridning.

Här följer en sammanfattning av det grundläggande att tänka på när det gäller digital marknadsföring. Om du ändå tycker att det känns för krångligt och tidskrävande så är det bara att kontakta oss på Restaurangwebben så hjälper vi dig.

Hemsida

Om du inte redan har en hemsida till din restaurang så skaffa en nu! När du väl bestämt dig för att ha en hemsida så är det viktigt att inte enbart se det som en engångsinsats. Din hemsida är grunden för att lyckas med digitaliseringen av marknadsföringen. Hemsidan är precis som det låter din restaurangs hem där du ska bygga ditt varumärke och sälja in din mat, dryck, stämning mm. till dina blivande gäster. Låt inte en reklambyrå göra en WordPress hemsida åt dig som sedan inte uppdateras kontinuerligt. En hemsida ska vara levande och du måste speciellt under det första året vara aktiv och justera dina erbjudanden för att hitta rätt sätt att nå dina gäster. Det finns många bra verktyg för att bygga hemsidor som Wix, Squarespace eller WordPress för att nämna några. Det viktigaste är inte vilket verktyg du väljer utan att du väljer att satsa helhjärtat på att lyckas med digitaliseringen av din marknadsföring. Vi på Restaurangwebben har också ett verktyg för att bygga hemsidor som är lika enkelt som alla de andra när det gäller att uppdatera innehåll. Vad som gör att vi sticker ut är att vi erbjuder ett specialanpassat publiceringsverktyg speciellt anpassat för restauranger med moduler för mat, dryck, event och mycket mer. Tänk också på att det är bättre att snabbt komma ut med en enkel hemsida så fort som möjligt. En hemsida ska inte vara statisk och den byggs upp och utvecklas över tid. Det här är också viktigt ur sökoptimeringen vilket du kommer att förstå i nästa del. 

Google My Business

Registrera ett Google My Business för att din företagsprofil ska synas när någon Googlar ditt företagsnamn. Här kan du skriva in och visa öppettider, adress, din hemsida, bilder och skapa erbjudanden. Kunder har också möjlighet att betygsätta ditt företag vilket du ska uppmana dina kunder att göra. Om ni vill ha hjälp med att skapa ett Google My Business så hjälper vi gärna till med det

Google Analytics och search console

Google Analytics är ett gratis verktyg för att se hur många som besöker din hemsida och framförallt vad och hur dom agerar när dom är inne på din hemsida. Du kan också se exempelvis ålder och var besökarna finns när de besöker din hemsida. Det är enkelt att skapa ett Google Analytics konto och sedan är det bara en kod som skrivs in på din hemsida för att koppla ihop kontot med din hemsida. Med Google Search Console ser du hur din webbplats placerar sig i sökresultaten och får tips på förbättringar som kan göras på din hemsida mm. Search Console kan kännas ganska krångligt för många men vi på Restaurangwebben hjälper dig gärna med att sätta upp Google search konsolen. Dessutom får du rapporter om sökordsplacering med mycket mer info kontinuerligt från oss och du köper SEO tjänster av oss.

SEO - sökmotoroptimering för restauranger

När du bestämt dig för att skaffa en hemsida är det viktigt att så snabbt som möjligt publicera den även om det bara är en enkel startsida som beskriver din restaurangverksamhet. På det viset så sparar du tid genom att Google kan börja indexera din hemsida och du kan börja experimentera med sökord och fraser. Men vad är SEO? Det är arbetet som görs för att förbättra rankningen av en hemsida när någon söker efter tjänster eller produkter på Google. Med andra ord görs ett arbete med länkningar, texter, rubriker och strukturering på hemsidan som gör att er sida kommer högt upp i resultaten när någon söker på ett visst ord eller en fras.

Grundreglerna för att ranka högt vid sökningar är följande:
Skriv intressant och användbart innehåll med ord och fraser som era blivande gäster använder sig av när dom söker efter när de ska ut och äta eller dricka.
Gör det enkelt för läsarna att dela och länka innehållet på din hemsida så som menyer eller arrangemang.
Fortsätt att producera innehåll kontinuerligt. Det tar lite tid innan effekten visar sig men det ger garanterat utdelning för de som inte ger upp.
Egentligen är sökmotoroptimering inte svårt. Det enskilt viktigaste är att kontinuerligt producera bra och intressant innehåll som passar er målgrupp. På det viset kommer ni automatiskt få fler länkningar till er sida och era sökord kommer att täckas in av era texter.

Om ni behöver hjälp med dom små tekniska delarna som sökord, sidtitlar, rubriker och annat som är viktigt, kontakta då oss på Restaurangwebben för information om hur vi kan hjälpa er.

Marknadsför din restaurang på Facebook

För de flesta restauranger är Facebook det enskilt viktigaste sociala mediet för marknadsföring. Det finns flera olika sätt att marknadsföra sig via Facebook som är bra till olika syften som att stärka varumärket, öka trafiken till hemsidan eller skapa leadgenerering med mera. Vi på Restaurangwebben har massor av tips på hur du kan göra för att lyckas med din Facebookmarknadsföring, men till att börja med rekommenderar vi att du provar att ”sponsra” ett inlägg för att se vilken effekt det ger. Om du sedan känner att du vill utveckla din marknadsföring för att mer kostnadseffektivt nå rätt målgrupp mm. så är det bara att kontakta oss så ger vi förslag på en marknadsföringsplan som passar era ambitioner. 

Övriga sociala medier

För att locka så mycket trafik som möjligt är det bra att vara närvarande på i så många sociala nätverk som möjligt. Instagram är utmärkt för att bygga din restaurangs varumärke genom att publicera bilder och stories som speglar känslan på din restaurang. Även om Instagram håller på att ändra riktning mot en mer annons- och säljinriktad kanal så är det fortfarande framförallt bilder utan ett tydligt säljfokus som funkar bäst här. Annonser via Facebook kan man välja att visa på Instagram också automatiskt. Vi rekommenderar att ni startar ett företagskonto och tar vardagliga bilder från er restaurang som ni skriver korta texter till. En idé kan vara att ge era anställda i uppdrag att vara era instagramvärdar utifrån ett löpande schema. På det viset blir det ett levande Instagramflöde som visar er restaurang ur olika perspektiv. LinkedIn är ett helt professionellt nätverk som fokuserar på att bygga personliga varumärken för att göra sig attraktiv som en blivande anställd. Lika stort fokus ligger också på Employer branding vilket handlar om hur ett företag eller organisation uppfattas som arbetsgivare av potentiella anställda och redan anställda. Genom att skapa en företagssida på LinkedIn så kan man via den framförallt skapa annonser för att man exempelvis söker anställda eller sälja in arrangemang riktade mot företag som exempelvis konferenser, företagsevents eller privata middagar. Det finns likt Facebook en mängd olika sätt att marknadsföra sig på LinkedIn men det som gör LinkedIn unikt är möjligheten att nå specifika målgrupper och yrkeskategorier mer exakt.

Youtube

Youtube är inte riktigt ett socialt nätverk på samma sätt och jätten bland videokanaler kommer vi att ta upp i en egen artikel. Att ranka högt på vanliga sökord på Google blir allt svårare medan det fortfarande är relativt lätt att snabbt ranka högt på Youtube. Tyvärr utesluter många restauranger Youtube som en marknadsföringskanal med argumenten att det är för ”ungdomar” och att det bara är roliga djurklipp och liknande där. Mitt tips är att göra en sökning på Youtube med fraser eller ord som är relevanta för er egen verksamhet och se vad ni får upp. Kolla framförallt på antalet videos och hur många visningar de har där. Om ni behöver hjälp att annonsera på Youtube eller anpassa filmer med länkar och Call to action så kontakta oss. Vi har också kontakt med ett antal bra filmproducenter om ni behöver hjälp att producera reklamfilmer till ert företag.

Innehållsmarknadsföring - Content Marketing

Innehållsmarknadsföring eller Content Marketing ger många effekter. Det är otroligt viktigt för sökmotoroptimering att skapa innehåll till hemsidan. Samtidigt visar artiklar, blogginlägg och filmer med mera en professionalitet hos er restaurang. Ni blir sedda som experter inom ert område vilket garanterat ger ringar på vattnet i form av ökat antal gäster och ett stärkt varumärke. Det viktiga är att Content Marketings fokus ligger på att producera t.ex artiklar som hjälper människor med deras problem och att på ett diskret och inte allt för påfluget sätt sälja era egna tjänster. Med hjälp av intressant innehåll bygger ni upp ett förtroende som gör att människorna ni hjälper sannolikt kommer att bli era gäster också.

Om du har en restaurang och behöver hjälp med att digitalisera marknadsföringen kontakta då oss nu